Πρέπει να κόψουμε τις κακές συνήθειες: Γιατί ? δεν μπορούμε να σταματήσουμε να αγγίζουμε το πρόσωπό μας

Συντάκτης: Share:
Πρέπει να κόψουμε τις κακές συνήθειες:  Γιατί ? δεν μπορούμε να σταματήσουμε να αγγίζουμε το πρόσωπό μας

Γιατί δυσκολευόμαστε τόσο να κόψουμε αυτή τη συνήθεια, που μας κάνει πιο ευάλωτους στον νέο κορωνοϊό;

 

Επιστήμονες λύνουν το αίνιγμα και προτείνουν πρακτικούς τρόπους να την αποφύγουμε

 

Οι περισσότεροι άνθρωποι αγγίζουν το πρόσωπό τους συνεχώς. Συγκεκριμένα, μελέτες έχουν δείξει ότι οι άνθρωποι αγγίζουν τα πρόσωπά τους 23 φορές την ώρα (!) και αυτό είναι ένα μεγάλο πρόβλημα εν μέσω της πανδημίας COVID-19.

 

Τα μάτια, η μύτη και το στόμα είναι ουσιαστικά οι «πύλες» για την είσοδο μολυσματικών ασθενειών. Ο ιός COVID-19 πιστεύεται ότι εξαπλώνεται μέσω των σταγονιδίων της αναπνοής, του βήχα ή του φτερνίσματος. Αλλά αν έρθετε σε επαφή με τον COVID-19 και στη συνέχεια αγγίξετε με τα χέρια σας οποιαδήποτε από αυτές τις περιοχές του προσώπου σας, διατρέχετε τον κίνδυνο να μολυνθείτε.

 

«Όταν οι άνθρωποι λένε μην αγγίζετε το πρόσωπό σας, τι συμβαίνει; Κάνουμε ακριβώς αυτό. Αγγίζουμε το πρόσωπό μας», λέει ο Κέβιν Τσάπμαν, κλινικός ψυχολόγος και ιδρυτής και διευθυντής του Κέντρου Άγχους και Σχετικών Διαταραχών του Κεντάκυ, λέει στο CNBC Make It.

 

Πώς εξηγείται αυτή η συνήθεια

 

«Οι συγκεκριμένες κινήσεις, όπου αγγίζουμε τον εαυτό μας, συχνά συμβαίνουν χωρίς να το συνειδητοποιούμε», όπως επιβεβαιώνει ο ψυχολόγος Μάρτιν Γκρίνβαλντ από το Πανεπιστήμιο της Λειψίας (Γερμανία). Ένας άλλος ειδικός, ο Ντέχερ Κέλτνερ, ψυχολόγος στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Μπέρκλεϊ, πιστεύει ότι το άγγιγμα του προσώπου μας ενδεχομένως να είναι ένας μηχανισμός μέσα από τον οποίο προσπαθούμε να καθησυχάσουμε τον εαυτό μας. Πράγματι, ακόμα και όταν αγγίζουμε τη δική μας επιδερμίδα και όχι ενός αγαπημένου προσώπου, φαίνεται σύμφωνα με μελέτες να απελευθερώνεται η ορμόνη οξυτοκίνη, που μειώνει το στρες και μας βοηθάει να ηρεμήσουμε.

 

Μια άλλη θεωρία, που πρότεινε ο Γκρίνβαλντ και μια ομάδα Γερμανών ειδικών, είναι ότι αγγίζοντας τον εαυτό μας μπορούμε να ελέγξουμε ευκολότερα τα συναισθήματά μας και να συγκεντρωθούμε.

 

Πώς «μπλοκάρουμε» την κίνηση

 

Μέσα στην πανδημία του κορωνοϊού, οι κίνδυνοι του αγγίγματος φαίνεται να επισκιάζουν τα οφέλη. Τι συμβουλεύουν οι ειδικοί για να αποφύγουμε να αγγίζουμε το πρόσωπό μας;

Ένας από τους τρόπους να προστατευτούμε από τη συνήθεια ίσως είναι να φορέσουμε μάσκα (που αν και δεν μας θωρακίζει πλήρως απέναντι στον COVID-19, τουλάχιστον προστατεύει από αυτή την άποψη), σύμφωνα με τον Στίβεν Γκρίφιν, ιολόγο στο Πανεπιστήμιο του Λιντς (Βρετανία).

 

Ένα εναλλακτικό μέτρο προτείνει ο ειδικός στην επιστήμη της συμπεριφοράς Μίχαελ Χάλσουορθ, από το Πανεπιστήμιο Κολούμπια: «Ένα κλασικό πρόβλημα είναι να προσπαθούμε να πούμε στον κόσμο να κάνει κάτι που συμβαίνει υποσυνείδητα. Είναι ευκολότερο να τον συμβουλεύσουμε να πλένει τα χέρια του πιο συχνά παρά να αγγίζει το πρόσωπό του λιγότερες φορές».

 

Επιπλέον, όπως υιοθετούμε τη συνήθεια να βήχουμε στο εσωτερικό του αγκώνα μας, ο Χάλσουορθ πιστεύει ότι μπορούμε και να αντικαταστήσουμε σταδιακά το ασυνείδητο άγγιγμα του προσώπου μας με κάποια άλλη συμπεριφορά όπως, όταν θέλουμε να ξυστούμε, «να χρησιμοποιούμε το πίσω μέρος του χεριού. Μειώνουμε τον κίνδυνο, αν και δεν είναι ιδανική λύση».

 

Γενικά, ο Χάλσουορθ συμβουλεύει να αρχίσουμε να παρατηρούμε τα ερεθίσματα που πυροδοτούν την τάση να αγγίζουμε το πρόσωπό μας και να χρησιμοποιούμε διαφορετικούς τρόπους ανά περίσταση για να την προλάβουμε. «Αν συνηθίζουμε να αγγίζουμε τα μάτια μας, μπορούμε να φορέσουμε γυαλιά» προτείνει ενδεικτικά.

 

Τέλος, μπορούμε να κρατήσουμε τα χέρια μας απασχολημένα π.χ. με μπαλάκια αντιστρές, όπως ίσως θα κάναμε και αν προσπαθούσαμε να κόψουμε το κάπνισμα και θέλαμε να μπλοκάρουμε την κίνηση του ανάμματος τσιγάρου.

Scroll Up